Aan welke kleuren denk jij bij SchaalX? En welke kleur heeft het logo van het bedrijf waar je werkzaam bent? Grote kans dat hierover is nagedacht. Kleur is namelijk essentieel voor de visuele identiteit van een merk. De kracht van kleurgebruik wordt vaak onderschat. Het gebruik van bepaalde kleuren heeft namelijk grote invloed op je doelgroep. Kleuren hebben de kracht om je doelgroep gerust te stellen, aan te zetten tot actie of te inspireren. Ik vertel je meer over de kracht van kleur, welke kleuren je het beste kan inzetten bij welk doel en hoe je hierbij rekening houdt met digitale toegankelijkheid.  

Iedere kleur straalt een andere emotie uit. Hierdoor heeft elke kleur een ander effect op onze hersenen. Zo stimuleert de kleur oranje de productiviteit en gaat je hartslag naar beneden als je je in een groene ruimte bevindt. Om te bepalen welke kleuren je opneemt in de huisstijl, is het belangrijk om je doel inzichtelijk te maken. Wat wil je communiceren en uitstralen? Maak keuzes in wat je wilt vertellen. Geef sommige waardes prioriteit. Op deze manier kun je je merk onderscheiden. Houd er rekening mee dat kleuren in een andere cultuur een andere betekenis kunnen hebben. Dit is belangrijk bij cross-culturele marketingcampagnes.

Welke kleur zet je in voor welk doel?

Rood: passie

Rood is een krachtige kleur die staat voor passie, liefde en warmte. Maar ook voor levendigheid en vastberadenheid. Rood past goed bij passievolle merken. Is het je doel om de doelgroep aan te zetten tot actie? Dan gebruik je rood. Door de hoge attentiewaarde en onrust die deze kleur brengt, werkt deze goed bij belangrijke boodschappen.

Blauw: professionaliteit

Wil je als merk professioneel overkomen, zakelijkheid uitstralen en klantloyaliteit opbouwen? Dan gebruik je blauw. Een koude kleur die staat voor vertrouwen, eerlijkheid en rust. De kleur wordt geassocieerd met zakelijkheid, omdat het een objectieve en analytische kleur is. Merken met deze kleur leggen een accent op hun systematische kwaliteiten.

Groen: duurzaamheid

Staat je merk voor duurzaamheid of gezondheid? Dan past groen het beste bij jouw merk. Groen staat voor balans, harmonie en groei. Het is de kleur van de natuur. Groen heeft een kalmerende kracht en zorgt voor stabiliteit en vertrouwen. Ook schijnt groen een helende werking te hebben. Dat is niet gek, want het is bewezen dat de natuur een helende werking op ons heeft.

Welke reactie roept het kleurenpalet van SchaalX bij jou op?

Geel: optimisme

Wil je als merk liever optimisme uitstralen? Dan is geel een geschikte kleur. Deze kleur heeft de kracht om je doelgroep blij te maken en het gevoel van speelsheid op te wekken. Daarom is deze kleur goed in te zetten voor de jongere doelgroepen. Door de maatschappij zijn we geel ook gaan associëren met goedkopere merken.

Oranje: levendigheid

Oranje staat voor vrolijkheid, creativiteit en vriendschap. Door de combinatie van rood en geel straalt oranje vrolijkheid en kracht uit. Merken die levendigheid, zelfvertrouwen en enthousiasme willen uitstralen gebruiken oranje. In Nederland wordt oranje ook geassocieerd met het koningshuis. Nederlandse merken benadrukken hun identiteit door oranje te gebruiken in hun logo en huisstijl.

Paars: luxe

Met de kleur paars kun je verschillende kanten op. De kleur staat voor luxe en rijkdom. Maar ook voor spiritualiteit en wijsheid. Paars gebruik je als je met je merk premium kwaliteit wilt uitstralen. Of je gebruikt deze kleur als je wijsheid en kennis wilt uitstralen.

Roze: creativiteit

Wil je de vrouwelijke doelgroep aanspreken? Dan is roze een geschikte kleur. Het is stereotyperend, maar nog steeds wordt roze geassocieerd met vrouwelijke merken. Dit is ontstaan in de maatschappij. Roze staat voor liefde, passie en creativiteit. Door roze op de juiste manier in te zetten, hoef je niet altijd vast te houden aan het vrouwelijke imago. Ook merken die de eigenschappen van de kleur roze willen uitstralen, maar niet alleen de vrouwelijke doelgroep willen bereiken, kunnen roze gebruiken.

Bruin: standvastigheid

Bruin is een aardse kleur. Het is de kleur van kracht, authenticiteit en betrouwbaarheid. Ook wordt de kleur geassocieerd met ruwheid. Merken die bruin gebruiken staan voor standvastigheid, traditie en ervaring.

Zwart en wit: duidelijkheid en hoop

Zwart en wit zijn letterlijk genomen geen kleuren. Toch zijn ze onmisbaar in communicatie, doordat de twee ‘kleuren’ voor contrast zorgen in combinatie met andere kleuren. Op deze manier wordt de communicatie geen circus van kleuren. Wit staat voor schoonheid, puurheid en het gevoel van hoop. Zwart staat voor duisternis, hardheid, maar ook voor duidelijkheid.

Naast alle basiskleuren bevat het kleurenspectrum een breed scala aan tinten. Met harde en felle kleuren komt het merk opvallender over, terwijl zachte en subtiele kleuren een rustigere uitstraling hebben.

Digitale toegankelijkheid en kleur

Bij het gebruik van kleur is digitale toegankelijkheid belangrijk. Eén op de twaalf mannen en één op de tweehonderd vrouwen is kleurenblind. Niet iedereen kan kleuren onderscheiden. Om teksten voor iedereen leesbaar te maken, is een goed contrast nodig. Ook in afbeeldingen, grafieken en infographics is het belangrijk om goede contrasten te gebruiken. Het gaat hierbij niet om welke kleuren je gebruikt, maar om welke kleurencombinaties. Dit leg je vast in de huisstijl. Met de ‘Color Contrast Checker’ tool kun je bepalen of het contrast van twee kleuren aan de eisen van digitale toegankelijkheid voldoet. Je kunt deze tool vinden op tpgi.com/color-contrast-checker. Naast een goed contrast is het belangrijk om informatie niet alleen met kleuren aan te geven, maar ook met tekst of vormen. Wel mag kleur de gegeven informatie verduidelijken.

Kleur heeft een sterke kracht. Door hier bewust gebruik van te maken kun je je merkidentiteit versterken en boodschap effectiever overbrengen. Hierbij is het belangrijk om digitaal toegankelijk te zijn. Of het nu gaat om het ontwerpen van een logo of het opzetten van een website, het mag niet ontbreken om wat kleur aan je merk te geven.

De kracht van kleur: welke kleur gebruik je bij welk doel?