‘’Hallo, wij zijn Odido’’ is je vast niet ontgaan de afgelopen maand. Telecombedrijven Tele2 en T-Mobile fuseren nadat Tele2 zakelijk onafhankelijk is geworden. Het bedrijf ondergaat een herpositionering. Voor veel mensen een verrassende wending met een opvallende naam.

Tisha van Lammeren, commercieel directeur consumenten bij Odido: “’Eerst moesten we ons doel bepalen. Vervolgens werden de teams opgebouwd die het hele proces zouden begeleiden en realiseren. Zeshonderd man vanuit de eigen organisatie, honderd partnerbedrijven daarbuiten en zes marketingbureaus werden opgelijnd. Iedereen moest toen voor strikte geheimhouding tekenen. We willen een vrolijk, optimistisch en vooruitstrevend merk zijn, dat technologie menselijk wil maken; een nieuw, echt Nederlands merk in Nederlandse winkelstraten. Onbeperkte data wordt het standaard abonnement. We gaan de markt opschudden.”

Odido is afgeleid van het werkwoord ‘akouein’ dat in het Oud-Grieks ‘horen’ betekent. Het is een palindroom: een synoniem voor een keerwoord, waarbij de letters in het woord symmetrisch zijn en zowel vooruit als achteruit hetzelfde spellen, zonder de betekenis te veranderen. Als je het woord Odido omdraait, staat er precies hetzelfde.

Op de nieuwe naam komen verschillende positieve reacties: er zit een fijn ritme in bij het uitspreken, staat voor inclusiviteit door de regenboogkleuren en het klinkt vrolijk. Maar er zijn ook negatieve reacties: onduidelijkheid over het uitspreken (het accent ligt volgens Odido op de ‘’i’’), het klinkt kinderachtig en het betekent ‘’gehaat’’ in het Spaans. Merknaamexpert Erwin Wijman vindt de naam teveel lijken op namen als Ziggo, Oxxio en Oppo. ‘’Zo’n typische fantasienaam uit de typische Nederlandse bedrijfsnamenfabriek.’’ Volgens namenexpert Floris Hülsmann is een goede naam herkenbaar en onderscheidend. Hij is wel enthousiast over de naam Odido: ‘’het is een grappig geluidje, er zit rijm en ritme in. Hetzelfde geldt voor Twitter en TikTok, maar ook Coca-Cola. Onze hersenen vinden het prettig, het woord is een nabootsing van een geluid. Ook is het vrolijk en in ieder geval niet ouderwets’’.

Vaak bij merknaamveranderingen moeten veel consumenten eerst wennen. Een merknaam blijft alleen hangen als het een betekenisvolle merkassociatie heeft. Het duurt gemiddeld drie jaar om een stevig merkimago te verankeren in de hersenen. Dit kan versneld worden met een groot marketingbudget dat gericht is op het horen van de naam, bijvoorbeeld op tv, radio en social media. Floris Hülsmann: ‘’Nu is er misschien wat kritiek op de nieuwe naam, maar ik voorspel dat mensen er over twee maanden aan gewend zijn. Er is ook genoeg marketingbudget om de naam aan de mensen over te brengen.’’

Het overzetten van de nieuwe naam en merkidentiteit doet Odido goed. In 48 uur zijn alle 119 winkels omgebouwd naar de Odido stijl en hadden alle winkelmedewerkers nieuwe kleding. Door deze fysieke verandering zullen mensen sneller wennen aan het nieuwe merk.

Wat vind jij van de naam Odido?

Bronnen:

AD, 6 september 2023

Bright, 5 september 2023

Het Parool, 5 september 2023

Marketingfacts, 8 september 2023

Zorm, 7 september 2023

Ben jij al gewend aan Odido?