Uit trendonderzoek van Berenschot blijkt dat het onderwerp ‘arbeidsmarkt’ de afgelopen twee jaar, met afstand de nummer 1 positie van de strategische agenda van organisaties in nam. Blijft deze trend ook dit jaar zich doorzetten? We nemen je mee in de eerste arbeidsmarktupdate van 2024.  

De arbeidsmarkt lijkt op keerpunt te zitten, maar de krapte is zeker niet voorbij. In de eerste weken van het nieuwe jaar zien we over het algemeen een stabilisatie van het aantal vacatures. Het tekort aan arbeidskrachten daalt licht. En dat in combinatie met goede beursresultaten, licht stijgend consumenten vertrouwen én producenten vertrouwen zorgen voor een lichtpunt.  
 
Hoe ziet het eruit in de arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals? 
We draaien er niet om heen; de schaarste is er nog én houdt voorlopig nog aan. Dit blijkt uit de cijfers van Intelligence Group (Giant, januari 2024). De vacaturedruk voor marketeers is 4:1, dat betekent dat er voor 4 vacatures, slechts 1 beschikbare marketeer is. Wel zit er meer beweging in de markt. Er zijn meer actieve zoekers én meer baanwisselingen onder marketeers dan het marktgemiddelde. 
Voor communicatieprofessionals is de druk iets minder groot, namelijk 5:2. Ook dit is nog steeds schaars. Net als bij de marketeers zien we hier meer beweging in de markt. Dit zorgt voor ogenschijnlijk meer sollicitanten. 
 
Let wel; iedereen vist in dezelfde vijver. Werkgever met een sterk werkgeversmerk, die slim inspeelt op de behoefte van de doelgroep weet de sollicitant te winnen.   
De vijver wordt zelfs kleiner want we zien in dezelfde cijfers vanuit de Intelligence Group dat het aandeel flex stijgt. Meer zelfs dan het landelijke gemiddelde.  
 
Kortom; De arbeidsmarkt lijkt op keerpunt te zitten, maar de krapte is zeker niet voorbij. Zeker in het vakgebied marketing en communicatie is er voorlopig nog schaarste. Een sterk werkgeversmerk, sterke arbeidsmarktcommunicatie én vissen buiten de reguliere vijver (jonge instroom, zijinstroom, diversiteit) bieden kansen om het verschil te maken.  

Over de auteur

Managing Consultant SchaalX Young Digital Professionals