Op 1 april 2022, viert SchaalX haar 18e verjaardag. Officieel volwassen! Oprichter en directeur Rik de Boer kijkt terug op de afgelopen jaren. Over een vliegende start, jaren van succes, én jaren met hobbels. Met als gemene deler de flexibiliteit en drive van het team.  

Hoe word je ondernemer?
Je hebt ondernemers die als ondernemer geboren worden. Op hun 15de beginnen ze vaak al een handeltje en groeien op deze manier in het ondernemerschap. Ik maakte die keuze op een later moment na al flink wat jaren werkervaring in marketing.

Terugkijkend had ik achteraf gezien wel een aantal eigenschappen waarvan ik nu vind dat ze belangrijk zijn als ondernemer. Ten eerste een bepaalde mate van eigenwijsheid. Als ondernemer moet je overtuigd zijn dat wat je gaat doen anders en beter is dan wat er al in de markt wordt aangeboden. Dat je onderscheidend vermogen kunt laten zien door het kiezen en varen van een eigen koers.  Ook zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen zijn hierbij belangrijk, overigens zonder arrogantie. Want als ondernemer heb je vele momenten van onzekerheid waarin je moet beslissen.

Snelgroeiend bureau met een eigen mening
Met mijn toenmalige compagnon Bob ben ik in 2004 SchaalX gestart. We wilden een bureau zijn met zowel aandacht voor inhoud van het vakgebied marketing en communicatie als aandacht voor kandidaten en opdrachtgevers. Klinkt als een basisvoorwaarde voor ieder bureau, maar op basis van onze ervaringen, wisten we dat de markt dit niet zo percipieerde. Iedere kandidaat persoonlijk spreken om ervaring, motivatie en ambitie te doorgronden, de echte behoefte van een opdrachtgever begrijpen. Zo logisch als fundament voor dit vak. Tevens wilden we een bureau met een duidelijke eigen mening zijn. Kwaliteit als basis. Het resultaat was dat we snel groeiden. Heel snel zelfs. En wonnen prijzen als snelgroeiende jonge onderneming. 997% groei in 3 jaar tijd. Those were the days!

Anticiperen op de markt
Na het zoet kwam ook de eerste echte crisis in 2009. Noodzakelijk krimpen en mensen laten gaan omdat de markt volledig stil viel. Op zulke momenten en beslissingen die je moet maken, ben je niet voorbereid maar je moet wel adequaat handelen. Soms met pijn in je hart. Het betekent ook: gelijk anticiperen op een veranderende markt door het aanpassen van onze dienstverlening.  Kijken naar de te verwachten ontwikkelingen in de markt en daar naartoe sturen. De keuzes die we in deze periode maakten, bleken een solide basis voor groei in de jaren die volgden.

Kloof tussen digitaal talent en arbeidsmarkt
Toen in 2015 bleek dat de kloof tussen de digitale generatie en de arbeidsmarkt te groot was, startten we in 2016 SCHAAL+ (inmiddels opererend onder de naam SchaalX). Vanuit een dienstverband bij SchaalX ontwikkelen we jong marketing, communicatie en UX-Design talent zodat zij een structurele bijdrage leveren aan vernieuwing en versnelling in organisaties. SchaalX Young Digital Professionals zorgen sindsdien voor een broodnodige digitale impuls en een frisse blik op stoffige routines of oude patronen. Inmiddels hebben meer dan 100 talenten deelgenomen aan onze Digitale Programma’s. Mede dankzij al onze kennispartners met wie we zo prettig en hecht samenwerken. Nu de behoefte aan medior specialisten met de laatste kennis/skills toeneemt, zijn we in 2021 ook een Medior Programma gestart.

Groeien door expertise   
De opgedane ervaring en kennis zijn we breder aan het inzetten. De kennis vanuit onze Digitale Programma’s en de Online Leeromgeving vormen daarbij een solide en flexibele basis van waaruit we marketeers en communicatiespecialisten kunnen ontwikkelen. Ook delen we onze kennis via presentaties, in de samenwerking met van der Hilst in de opleiding Digitale Communicatie, in de samenwerking met Logeion onder andere door het organiseren van summer- en wintercourses en via ons jaarlijkse trendrapport Digital Trends.  Een logisch gevolg is de toenemende vraag naar onze incompany trainingen die we geheel op maat bieden.

Blijven vernieuwen
18 jaar SchaalX. Inmiddels een betrouwbaar en herkenbaar merk. Ik durf te zeggen dat onze kracht als team in al die jaren is dat we los van de kwaliteit van de dienstverlening, we onszelf zijn blijven ontwikkelen. Als bureau en als mensen. Voor mij is dat het leuke aan ondernemen en eigenlijk mijn basismotivatie. De markt uitdagen door te blijven vernieuwen en de lat steeds iets hoger leggen. Winnen is leuk! Wat SchaalX en al onze medewerkers altijd kenmerkt en heeft gekenmerkt is onze passie voor het vak en de flexibiliteit om te blijven ontwikkelen. Om nieuwsgierig te blijven en andere wegen te durven bewandelen. Het is een herkenbaar deel van ons DNA.

Het mooie na 18 jaar ondernemen is dat het nog steeds zo veel positieve energie geeft. En dat ik dit gedurende de hele periode met collega’s heb mogen doen. Collega’s die ieder voor zich ook staan (of stonden)  voor de waarden waarmee we als SchaalX inmiddels zo vergroeid zijn.

18 jaar SchaalX: het leuke aan ondernemen is dat je kunt blijven vernieuwen