Campagnes worden slimmer, sneller en complexer. In 2026 is creativiteit alleen niet voldoende. De structuur en het tempo van je campagnes bepalen in sterke mate het resultaat. Als campagnemarketeer kijk ik continu met een frisse blik naar wat tijdens een campagne wél werkt. In dit artikel licht ik onze veelgebruikte campagnemethodiek van SchaalX toe, bespreek ik één tool die tabellen en teksten snel omzet in heldere inzichten en deel ik drie praktische AI-prompts die voor mij effectief bleken.

Reflectie: hoe scherp is jouw campagneaanpak?

Onze methodiek bestaat uit drie fases:

Touch: focus op bereik (KPI: impressies / uniek bereik)
In deze fase laat je een brede doelgroep voor het eerst kennismaken met je merk. Het doel is simpel: zoveel mogelijk relevante mensen bereiken.

Tell: focus op doorklikken (KPI: CTR%)
Hier zoekt de doelgroep actief naar een oplossing en vergelijken ze verschillende aanbieders. Je let daarom niet alleen op het aantal mensen dat doorklikt, maar ook op de kwaliteit daarvan:

  • hoelang blijven ze op de pagina?
  • hoe diep klikken ze door?
  • haken ze snel af (bounce-rate)?

Sell: focus op conversie (KPI: afspraken / downloads)
In deze fase weet iemand precies wat hij of zij wil. Het gaat nu om het zetten van een concrete actie, zoals een afspraak maken of een document downloaden.

In elke fase test je meerdere varianten en kies je steeds de best presterende advertentie. Dat klinkt logisch. Maar stel jezelf eens deze vragen:

  • Meet ik in elke fase echt de KPI die ertoe doet?
  • Heb ik voor ‘Tell’ voldoende sociaal bewijs ingebouwd (zoals testimonials)? Dus niet wij van WC Eend adviseren WC Eend 😉 (alhoewel dat wel grote populariteit met zich meebracht).
  • Maak ik in ‘Sell’ de CTA zo laagdrempelig mogelijk?
1 slimme rapportagetool: Gamma.app

In 2025 vliegen de AI-tools je om de oren, maar als marketeer zoek je natuurlijk naar tools die je écht verder helpen. Daarom mijn tip: gebruik Gamma.app. Zeker als senior marketeer of freelancer herken je vast de tijdsdruk rondom kwartaalpresentaties. Gamma maakt in korte tijd heldere presentaties van je data.

Ik gebruik de tool zelf voor campagnerapportages, zoals kwartaalanalyses. De interface is eenvoudig: met één duidelijke prompt genereert Gamma meteen visuele slides. Zo zette ik in slechts 15 minuten ruwe input om in een dynamische presentatie. Daarmee kon ik het marketingteam snel informeren over een Meta Ads campagne die we hadden gedraaidd, al moest er natuurlijk nog een klein beetje worden bijgeschaafd 😉.

Wat Gamma.app voor mij toevoegde:
1. een consistente lay-out vanuit één prompt
2. directe visualisatie van tabellen en tekst
3. veel minder handmatig werk aan opmaak

Drie AI-prompts die mijn werk versnelden:
1. “Jij bent een gerenommeerd topmarketeer. Maak een 5-slide presentatie over de LinkedIn campagne Q4 2025 met KPI’s: bereik, CTR, leads. Schrijf op
basis hiervan 3 aanbevelingen.”
2. “Genereer drie advertentieteksten uit onze testimonials voor de Tell-fase gericht op senior communicatieprofessionals.”
3. “Analyseer deze A/B-testresultaten uit de Touch-fase en geef advies voor optimalisatie in Tell-fase.”

Let op: AI is een hulpmiddel, geen doel. Daarmee hangt de kwaliteit van je output sterk samen met je input. En ja, de tool heeft beperkingen (ook deze AI kan hallucineren en je hebt ‘maar’ 400 credits). Maar voor het opzetten van een framework voor een presentatie? Ideaal. Kost je nog geen 20 credits.

Slot
Wie in 2026 sneller en slimmer wil schakelen, moet twee dingen combineren: een scherpe methodiek én AI-tools die werken. Gamma.app is zo’n tool

Niek Molenaar

[email protected]