Rik is de directeur en oprichter van SchaalX. Hij vertelt over de start van SchaalX, zijn ondernemersdroom en zijn drijfveren en geeft zijn expertise over de arbeidsmarkt, waar hij als ondernemer een goed overzicht van heeft.

Vanuit zijn rol is Rik nauw betrokken bij het hele proces dienstverlening richting klanten, waaronder natuurlijk de freelancers waarmee wij werken, zo goed mogelijk te organiseren.

Hoe ben je met SchaalX gestart?
Na een carrière in marketing heb ik een aantal jaren bureau-ervaring opgedaan in een rol als semi-ondernemer. In deze rol ben ik gegrepen door dit mooie vak dat voor mij drie zaken samenbrengt: interesse in mensen, liefde voor het marketing- en communicatievak en de mogelijkheid resultaat te realiseren. SchaalX legde vanaf de start in 2004 de nadruk op aandacht voor kandidaten én op verstand van het vak waarin we bemiddelen. Gek genoeg waren we daarmee onderscheidend in de markt en groeiden vanaf de start zo hard dat we er prijzen mee gewonnen hebben (High Growth Award).

Wat drijft je in je vak? Wat is je ondernemersdroom?
Mijn persoonlijke drive en ambitie is om innovatief en onderscheidend te zijn met SchaalX. Dit doen we door de lat hoger te willen leggen en de markt uit te dagen met onderscheidende dienstverlening; al 18 jaar. Het is mooi om te zien dat we er met z’n allen in geslaagd zijn om een herkenbaar en succesvol merk te bouwen in de arbeidsmarkt dat als benchmark fungeert.

Wat zijn jouw verantwoordelijkheden bij SchaalX?
Uiteindelijk ben ik eindverantwoordelijk, maar bij SchaalX geloven we erg in eigen vrijheid en verantwoordelijkheid. We hebben een heel goed team dat elkaar versterkt.

Hoe ziet een normale kantoordag er voor jou uit?
Iedere dag is (gelukkig) anders. Ik ben ook niet zo’n fan van het woord “normaal” omdat ik het associeer met routine en meer van hetzelfde.

Wat is het leukste aan jouw werk?
Het leukste is om met plezier en lol in wat we doen inhoud te geven aan mijn ondernemersdroom en onze ambities.

Waar haal jij de meeste energie uit jouw werk?
Ik haal energie uit het als organisatie blijven vernieuwen en veranderen in een markt die steeds sneller vraagt om aanpassingen. Als SchaalX lopen we graag voorop bij nieuwe ontwikkelingen in plaats van dat we anderen volgen.

De arbeids- en freelancemarkt staat momenteel op zijn kop. Hoe ervaar jij dit als ondernemer?
De krapte op de arbeidsmarkt is het gevolg van de vergrijzing, de gevolgen van een lange coronaperiode en van een sterke economie die vraagt om extra arbeidskrachten. In de afgelopen jaren zijn er, mede door de coronasteun, minder bedrijven failliet gegaan. Tijdens corona zijn de meeste mensen bij hun destijdse functie gebleven en toen na deze periode versterkt op zoek gegaan naar een andere baan. Daar komt bij dat de frictie op de huidige arbeidsmarkt versterkt wordt doordat mensen minder uren willen werken en op een andere manier willen werken (thuis, hybride, etc.) als gevolg van hun digitale werkervaring in de afgelopen jaren.

Hoe zie jij de arbeidsmarkt voor freelancers de komende jaren ontwikkelen?
Met de veranderende wet- en regelgeving (o.a. ​​Wet allocatie arbeid door intermediairs) wordt het als freelancer/zzp’er nog belangrijker om aan te kunnen tonen dat je zelfstandig ondernemer bent. Als gevolg van de nieuwe wetgeving zal sneller gecontroleerd worden op de zelfstandigheid van een ondernemer en een van de belangrijkste aspecten daarbij is dat er geen sprake kan zijn van een gezagsverhouding tussen zzp’er en opdrachtgever. Dit betekent dat werkzaamheden niet onder leiding en toezicht van een opdrachtgever mogen plaatsvinden. Het formele en materiële gezag ontbreekt dus.
Een opdrachtgever kan geen bindende aanwijzingen en instructies geven over het verrichten van jouw arbeid. Om deze zelfstandigheid mede inzichtelijk te maken hanteert SchaalX een ondernemerstoets.

Hoe zouden andere collega’s/mensen om je heen jou omschrijven?

Dat moet je aan de collega’s vragen… Ik vermoed dat woorden als ‘energie’ en ‘snel schakelen’ daarin wel terugkomen 🙂

Andere collega’s over Rik

“Rik is kritisch, analytisch en vasthoudend. Hij heeft een luisterend oor en wil altijd oplossingsgericht benaderen voor zowel klanten als medewerkers binnen SchaalX.” Özlem Goenee.

“Rik zie ik als een innovatieve ondernemer, altijd ook voor detail. Ziet kansen in de markt en toont lef. Duracell konijn.”  Victor Groothoff.

In de schijnwerpers – Rik de Boer