Datagedreven werken en AI
Een essentieel onderdeel in het SchaalX young professional opleidingsprogramma

De rol van data in marketing en communicatie is essentieel. Toch zijn nog veel misverstanden. Bijvoorbeeld dat als er met data wordt gewerkt, je als organisatie datagedreven opereert. Echt datagedreven werken gaat veel verder. Als de data linksaf zegt, dan ga je linksaf. Ongeacht wat de eerdere ervaringen, meningen of gevoelens zijn. Niet dat die er helemaal niet meer toe doen. Datagedreven werken brengt een gezonde spanning naar voren die anders verborgen blijft. Het is tegenwoordig cruciaal voor het succes van organisaties en het werkgeluk van medewerkers.
Om die reden heeft SchaalX gekozen voor Passioned als kennispartner en specialist op het gebied van Business Intelligence, datagedreven werken en de rol van AI daarin.
Daan van Beek van de Passionned Group, auteur van De intelligente, datagedreven organisatie, is kennispartner en docent in het opleidingsprogramma voor onze young professionals. Na onder andere een master Informatietechnologie en AI in London leidt Daan inmiddels al meer dan 20 jaar de Passionned Group. Zijn missie? Organisaties helpen om écht datagedreven te werken.
Dat betekent denken, handelen en beslissingen nemen op basis van data gebruik makend van alle relevante databronnen. Dat vraagt om een andere manier van denken over data, niet de technologie maar de mens staat centraal. Die kennis en ervaring brengt hij over aan de young professionals van SchaalX. In zijn tweedaagse masterclass leert hij hen niet alleen de essentie van datagedreven werken, maar ook hoe ze dit concreet kunnen maken in hun marketing- en communicatieopdrachten.
Van strategie naar werkvloer – en weer terug
In de masterclasses wordt de kern van datagedreven werken behandeld. Wat betekent dit, welke processen liggen hieraan ten grondslag, wat is informatie en wat zijn data, welke vragen moet je als professional stellen, en welke vragen niet? En misschien wel het belangrijkste: hoe je als professional begrijpt dat indien je keuzes maakt, je jezelf afvraagt op basis van welke data je dit doet zodat je heel bewust keuzes maakt.
Uit onderzoek van Passionned blijkt dat te veel medewerkers besluiten maken in actiemodus, zonder na te denken over het grotere geheel, omdat er onvoldoende kennis en binding is met de missie of strategie van hun organisatie. En mensen zijn gewoontedieren, zeker als het gaat om het nemen van beslissingen. We kopiëren gisteren naar vandaag, vorige week naar deze week en vorige maand naar deze maand. En als vanzelf rollen we richting het ravijn. Met datagedreven werken verdwijnt die gewoonte omdat data je elke dag wakker en bij de les houdt. Daan laat zien hoe je van passie naar strategie, van strategie naar KPI’s, van KPI’s naar dashboards en data komt. En hoe dat uiteindelijk kan leiden tot datagedreven ondersteuning bij het dagelijks handelen.
Dat vereist lef, leiderschap, openheid en de bereidheid om met andere ogen te kijken om vervolgens de juiste vragen te stellen. Wie eenmaal ziet hoe zaken verbonden zijn met elkaar, raakt gemotiveerd om het verschil te maken. Met data als bondgenoot en centrale factor in uiteindelijke keuzes.
Wat de SchaalX young professionals leren
In deze masterclass stappen zij in de wereld van strategie, KPI’s, AI en datagedreven werken. Niet als losse begrippen, maar als samenhangend geheel. Ze krijgen meer inzicht in en kennis over:
- Hoe je datagedreven werken vormgeeft in een organisatie en wat dit vraagt van het management
- Waarom AI een verlengde is van Business Intelligence – en hoe je dat uitlegt aan anderen,
- Welke trends er écht toe doen,
- Waarom processen de ruggengraat vormen van elke organisatie,
- Hoe je KPI’s, klantreizen, funnels en data-analyse met elkaar verbindt,
- En hoe belangrijk de zachte kant van veranderen is als je met data werkt.
Met die kennis op zak zijn ze niet alleen betere marketeers of communicatieadviseurs – ze worden sparringpartners voor hun opdrachtgevers. Professionals die begrijpen hoe je naamsbekendheid, leadgeneratie, content, SEO/SEA of klantreizen optimaliseert op basis van inzichten in plaats van op onderbuikgevoelens.
De rol van AI in datagedreven werken
Grondige kennis over AI en datagedreven werken is essentieel voor organisaties om ook in de toekomst succesvol te zijn en te blijven. AI gaat de mens zeker niet vervangen, maar speelt wel een belangrijke rol in het zorgen voor betere en efficiëntere data analyses.
Een helder begrip van wat datagedreven werken inhoudt en welke rol AI daarin speelt is precies wat young professionals leren. Zij verlaten deze masterclasses niet met een hoofd vol buzzwoorden, maar met een helder kompas. Klaar om organisaties verder te brengen met zowel inzichten, kennis, ervaring en resultaatgerichtheid.