Impact. Dat was de flitsende naam van de masterclass die mijn mede trainees en ik deze week gingen volgen. Nieuwsgierig popelden we de ruimte binnen, waar een rij stoelen stond opgesteld. Al snel bleek dat de masterclass ging over het maken van impact met jouw presentatie, je verhaal. De rij stoelen was bedoeld voor het publiek, de ruimte ervoor voor de spreker.

We werden gelijk in het diepe gegooid. “Bedenk een boodschap die je over zou willen brengen aan jouw leidinggevende of manager. Vooral verhalen waarvan je denkt: ‘Als ik dit zeg word ik gelijk ontslagen’, zijn goed.” Nadat iedereen een paar minuten bedenktijd had gekregen, mochten we gelijk beginnen. Geen tips. Gewoon doen zoals je het normaal ook zou doen.

Na mijn presentatie kreeg ik een bal in mijn handen gedrukt. Ik moest elke zin van mijn verhaal specifiek op een ander persoon gaan richten en de bal ging mij helpen. Ik moest voor iemand gaan staan, de zin vertellen en daarna de bal naar diegene toegooien. De persoon mocht de bal pas teruggooien als hij/zij daar klaar voor was. De bal zorgde ervoor dat er rust in het verhaal werd gebracht en dat ik pas verder kon als de ander daar klaar voor was. De ontvanger had daardoor meer tijd om het te verwerken en op zich in te laten werken, waardoor hij/zij vervolgens beter open stond voor nieuwe informatie. Daarnaast zorgde het richten van één zin per persoon ervoor dat ik zoveel mogelijk mensen bij mijn verhaal betrok. Goede tips, want het had gelijk effect.

Iedereen uit onze groep moest individueel presenteren en daarna ontvingen we een aantal tips. De tips waren erg divers en vaak nuttig voor iedereen. Om jou ook een eindje op weg te helpen deel ik hier 10 tips!

  1. Begin met een leuke anekdote om de aandacht te trekken of interesse te wekken. Iets herkenbaars of iets actueels werkt vaak goed.
  2. Laat je nooit wijsmaken dat je te snel praat. Er bestaat niet zoiets als te snel praten, men luistert dan gewoon te langzaam.
  3. Om ervoor te zorgen dat mensen beter (en sneller) gaan luisteren, bouw je pauzes in. Hierdoor kunnen ze het verhaal tot zich laten dringen en zijn ze daarna weer klaar voor de volgende zin.
  4. Kijk afwisselend mensen aan als je spreekt. Door dit toe te passen, krijgen zoveel mogelijk mensen het idee dat je ze persoonlijk bij je verhaal betrekt.
  5. Kijk mensen écht aan als je spreekt. Dus niet door ze heen, net boven ze of langs ze. Door iemand écht aan te kijken, zal diegene zich aangesproken voelen, beter opletten en beter ‘meedoen’ met het verhaal. Meedoen kan bijv. zijn: lachen, knikken, fronzen, antwoorden op vragen, etc.
  6. Mis je interactie of reacties? Kies dan per woord of zin iemand aan op wie je je richt en kijk diegene vervolgens net zo lang aan tot je een reactie krijgt. (Of tot je het zelf niet meer trekt van de awkwardness ;))
  7. Pas je gezichtsuitdrukking aan op je boodschap. Heb je een serieuze boodschap, zet dan een serieus gezicht op. Wil je een grap vertellen? Dan kun je uiteraard wat grappiger kijken. Hussel je deze door elkaar en ga je lachen bij een serieuze boodschap? Dan ben je gelijk een stuk ongeloofwaardiger.
  8. Speel met het volume van je stem. Dit zorgt ervoor dat het verhaal spannend en goed te volgen blijft. Door hard, normaal en zacht volume af te wisselen, blijf je de aandacht trekken.
  9. Maak gebruik van de ruimte. Richt een specifiek deel op een specifiek persoon, loop naar diegene toe en ga (op gepaste afstand, geen #metoo) voor diegene staan. Hierdoor maak je met je verhaal nog meer? Juist, impact!
  10. Probeer niet teveel aan je papier vast te houden. Het is jóuw verhaal en je publiek weet niet of jij iets vergeet of het anders had willen verwoorden. Als je overtuigd bent van je verhaal (en bovenstaande punten goed toepast) kan het eigenlijk niet misgaan.

Succes!

 

Esmée nam als digital marketeer deel aan ons Digital Marketing Traineeship. Hier leerde ze álle aspecten van digital marketing kennen. Maar ze werd ook opgeleid om haar eigen impact te vergroten, werd ze begeleid op het gebied van persoonlijk leiderschap en ontwikkelde ze zichzelf zo als professional. Wil jij ook groeien in je carrière? Bekijk dan onze traineeships in digital marketing, digitale communicatie en digital design

Snel je marketing of communicatie team versterken?

Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.

10 presentatie tips om meer impact te maken