Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

45+ Personal Branding

45-plusser, durf te kiezen!

dinsdag 6 juni heeft SchaalX een Masterclass gefaciliteerd over 45+ Personal Branding.
Lisette Dirks en Monique ten Buur hebben samen met enkele consultants van SchaalX hun inzichten gedeeld over “de 45-plusser” op de arbeidsmarkt.
Hoe profileer je jezelf op de arbeidsmarkt, hoe stel je een LinkedIn-profiel op en hoe komt je cv op het juiste stapeltje van een recruiter terecht, zijn o.a. vragen die behandeld zijn.

De markt:
Hoewel SchaalX merkt dat de factor “leeftijd” in de bemiddeling steeds minder een rol speelt, zijn de algemene arbeidsmarktgegevens niet te ontkennen. De groep 30-35 jaar is het meeste in trek. Dit terwijl over vier jaar, “55-plussers” de grootste populatie is in de potentiële beroepsbevolking. Daarbij geeft het UWV aan dat slechts 3% van de 55 plussers na een ontslag weer een nieuwe vaste baan vindt.

Generalist vs. specialist:
Zelfs wanneer je als ZZP’er nog voldoende opdrachten hebt (of nog werkt in een leuke vaste baan) is het goed je te realiseren dat je behoort tot de generatie waarin je waarschijnlijk gevormd bent tot een generalist in marketing of communicatie. Je bent ofwel dé senior die junioren en specialisten aanstuurt of de manager die dat doet. Hier ligt direct jouw uitdaging. Deze arbeidsmarkt (marketing, communicatie en online professionals) kent veel minder managementlagen dan 15 jaar geleden en vraagt meer om specialisten.

Positioneren is durven kiezen:
Het begint bij het terugbrengen van jouw brede werkervaring naar de kern. En, o wat is dat moeilijk. Je wilt heel graag al jouw kennis en ervaring delen om aan te tonen dat jij écht geschikt bent voor die nieuwe opdracht of baan. Jij, met al jouw werkervaring bent toch de ideale kandidaat?
Nee dus. Het is zaak dat je in één oogopslag duidelijk weet te maken wat jouw specialisme is en wat je meeneemt voor die leuke baan of opdracht. Dúrf te kiezen! Daar waar je als marketing- of communicatieprofessional goed in staat bent de positionering van een organisatie onder woorden te brengen en tien keer tegen je directie zegt: ‘durf te kiezen’….is dat voor jezelf een ander verhaal.
Maar zodra je hebt gekozen, zal alles makkelijk zijn. Je cv , je LinkedIn-profiel, je social media updates….zoals ook het marketingplan opeens uit je vingers rolt als er éénmaal een richting is gekozen.

Waar begin je:
Breng in kaart wat je talenten zijn, waar je energie van krijgt en waarvan juist niet? Doe dit door je omgeving te vragen waar je talenten liggen. Echt doen, ook aan eventuele kinderen! Je zult versteld staan wat je dan terugkrijgt. Als blijkt dat je een talent hebt voor verbinden en dat je veel meer energie krijgt van PA en PR dan een brede corporate communicatie functie, specificeer dan je cv en je LinkedIn-profiel hier op;

Waarom is jouw usp belangrijk?
Degene die jouw cv beoordeelt voor die ene opdracht of die ene baan, ziet tientallen cv’s. Als jij je niet in één oogopslag onderscheidt van alle andere sollicitanten kom je niet op de juiste stapel terecht. Je onderscheidt jezelf door heel specifiek aan te geven welke kennis en ervaring relevant is voor de vacature, niet door een zo’n breed mogelijk cv.
Hanteer de 70/30 regel voor sollicitaties:
Monique ten Buur leert ons de 70/30 regel aan te houden. Er moet 70% overlap zijn in kennis en ervaring en 30% hoeft niet te passen. Reageer dus ook niet op vacatures of opdrachten waar je van tevoren al weet dat je maar 50% overlap hebt met de vacature tekst. Wanneer je ook nog eens je brief begint met ‘ik weet dat ik niet die ervaring heb, maar ik ben zo analytisch dat ik dit soort zaken snel oppak’, krijg je gegarandeerd weer een afwijzing. Niet doen, zo demotiverend!
Wees kritisch. Blijf bij jezelf. Waar word je enthousiast van? Ga daarvoor. Mis je zaken om voor die droombaan in aanmerking te komen? Investeer dan in jezelf. Volg de juiste opleiding of workshop en loop desnoods stage in deze discipline om ook die ervaring hierin op te doen!

Jouw usp vertaald in zoekwoorden:
Na deze belangrijke oriëntatiefase is het een eitje om je cv en je LinkedIn-profiel te updaten. Je hebt nu je eigen talenten en disciplines waar je energie van krijgt in kaart gebracht. Dit zijn de ‘zoekwoorden’ waar je online ook op gevonden zal woorden en hoe je gepercipieerd wilt worden in de markt.
Verwerk deze woorden in de titel van je LinkedIn-profiel én je samenvatting.
Een goede titel is bijvoorbeeld: ‘Alles over PA en PR , per direct beschikbaar’

Tot slot, je cv:
80% van de tijd wordt op je cv gekeken naar je persoonsgegevens, je huidige functie en organisatie, je start- en einddatum van je huidige functie, vorige functie én je opleiding. Zorg dus dat deze gegevens op je voorblad staan. Omdat er bij organisaties veel recruiters werken die breed werven (dus voor meerdere disciplines) zijn ze niet altijd bekend met vaktermen. Gebruik daarom de terminologie die in de vacature wordt gebruikt. Velen vragen zich af of ze een foto moeten plaatsen. Doen! Dit maakt je CV persoonlijk. Noem ook gewoon je geboortedatum, je hebt toch niets te verbergen?

Lay-out cv:
Je concurrentieveld is vaak jonger. Je bent daarom in concurrentie met de cv’s van de nieuwe generatie. Het minste wat je kunt doen is jouw lay-out ‘van deze tijd’ maken. Op dit moment zien we veel blokken in cv’s terug. Kijk eens op www.deleydsche.nl of je daar een sjabloon vindt wat bij je past. Een cv mag wat ons betreft twee tot max vier pagina’s beslaan.

Kortom:
Personal branding voor jezelf is niets anders dan wat je geleerd hebt in jouw marketing- en/of communicatielessen over positioneren. Durf te kiezen voor jezelf, wees relevant en weet; less is more!





Wij maken écht contact

SchaalX staat voor het realiseren van een waardevolle verbinding. Waar de markt veralgemeniseert en zoekt naar sneller, goedkoper en generieker, kiezen wij voor verdieping en specialisatie. Voor het maken van écht contact, door partijen te verbinden op meer dan alleen maar functionele aspecten.

Meer over SchaalX

SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close