Conscious quitting gaat verder dan simpelweg een baan opzeggen; het is een doordachte beslissing, gedreven door de wens om in lijn te zijn met eigen normen en waarden. Wat zien grote corporates zoals Unilever en ABN Amro op dit vlak gebeuren?

In de dynamische wereld van marketing en communicatie lijkt het erop dat veel werknemers niet alleen verlangen naar geld en flexibiliteit, maar ook naar banen die vervulling bieden bij bedrijven die proberen een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Marcom-professionals omarmen de mogelijkheid om projecten te kiezen die niet alleen hun vaardigheden aanscherpen, maar ook naadloos aansluiten bij hun ‘purpose in life’. Zeker 90% van de jonge, ambitieuze marketing- en communicatieprofessionals die wij bij SchaalX interviewen, geeft aan te willen bijdragen aan maatschappelijke impact.

Het weerspiegelt een grotere verschuiving in de verwachtingen van werknemers, vooral in de context van klimaat- en ethische normen. Het fenomeen van ‘conscious quitting’ is niet slechts een reactie op de veranderende arbeidsmarkt, maar ook een protest tegen werkgevers die vooral het kortetermijnbelang dienen, vaak ten koste van het milieu en de maatschappij. 

Uit de Net Positive Employee Barometer, onder leiding van voormalig Unilever-baas Paul Polman, blijkt dat maar liefst 50 procent van de werknemers bereid is hun baan op te zeggen als de werkgever niet ambitieus genoeg is op het gebied van klimaat en sociale ethiek. Dit onthullende inzicht wijst op een dieper verlangen onder professionals, vooral generatie Z tot en met millennials, om bewuste keuzes te maken die de normen van hun werkgevers weerspiegelen. 

Als we vooruitkijken, lijkt ‘conscious quitting’ niet langer een trend, maar eerder een integraal onderdeel van de arbeidsmarkt te zijn geworden. Bedrijven moeten zich aanpassen aan deze veranderingen door niet alleen te reageren op bewuste carrièrekeuzes, maar deze proactief te integreren in hun wervings- en communicatiestrategieën.

“Werknemers komen niet bij je werken of ze vertrekken als er geen of onvoldoende match is tussen de waarden en normen van de werknemer en de werkgever. Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderdeel van die match, zeker voor de jongere generaties op de arbeidsmarkt,” zegt Han Mesters van ABN AMRO.

Voor de bühne laten lijken alsof je duurzaamheid en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebt staan, kan niet meer. Je wordt als werkgever hard afgerekend als je niet écht werk maakt van MVO.

 

Bronnen:

  • Flex Nieuws, 2024
  • Net Positive Employee Barometer, 2024

Jasmijn Schrijvers

jasmijn.schrijvers@schaalx.nl