Het is voor een GenZ’er of young professionals nog steeds een uitdaging om de 1ste stap in het werkende leven te zetten. Hoe krijg je die eerste kans om te laten zien wat je te bieden hebt? Unieke skills die zoveel meer brengen dan alleen werkervaring én een bewezen track record. GenZ’ers brengen unieke kenmerken en perspectieven met zich mee die het marketing en communicatie landschap veranderen. Digitaal geletterdheid is één van deze skills. Een essentiële skill die bijdraagt aan impact van jouw organisatie, nú en in te toekomst.

Maak het verschil met een GenZ’er

In ons arbeidsmarktdashboard* zien we al enige tijd dat de vraag naar ervaren professionals is geëxplodeerd. Professionals met een aantal jaren werkervaring die gekneed zijn in het werken binnen de kaders van een organisaties. Professionals die geselecteerd zijn op een specifieke ervaring die nu nodig is. Maar wil je niet veel meer dan dat in jouw organisatie? Wil je ook professionals die bijdragen aan wat je morgen nodig hebt? Die niet alleen nu, maar ook in de toekomst impact maken binnen jouw organisatie.  

Toekomstvaardigheid; digitaal geletterdheid

Generatie Z is opgegroeid in een tijdperk van snelle technologische vooruitgang en is zeer bedreven in het gebruik hiervan.  Ze zijn digitaal geletterd en kunnen moeiteloos werken met nieuwe software en tools, wat de efficiëntie en innovatie binnen organisaties kan verhogen. Zeker in het vakgebied marketing en communicatie waar digitalisering in een razendsnel tempo zijn ontwikkeling doorzet, is het een must om professionals aan te trekken die in hoge mate digitaal geletterd zijn.  

Wat is digitaal geletterdheid?

Digitale geletterdheid verwijst naar het vermogen om effectief en kritisch gebruik te maken van digitale technologieën, inclusief het begrijpen en toepassen van vaardigheden die nodig zijn om informatie te vinden, evalueren, gebruiken, delen en creëren met behulp van digitale tools en platforms.  

Digitaal natuurtalent

Digitaal geletterdheid is een natuurtalent dat niet zomaar te evenaren is. Het klinkt wellicht simpel maar het  is een veelomvattende skill. Het begint met basisvaardigheden zoals het omgaan met digitale apparaten en handigheid in software zoals browers en chatgpt. Maar het gaat ook over;

  • Informatieverwerking
    Het zoeken, evalueren en verwerken van informatie.
  • Communicatievaardigheden
    Effectief gebruik van digitale communicatiekanalen zoals e-mail, social
  • Creatieve vaardigheden 
    Zoals het bewerken van digitale content en een basisbegrip vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan Canva.
  • Probleemoplossend vermogen en aanpassingsvermogen
    Het vermogen om technische problemen met apparaten en software op te lossen en het snel leren en toepassen van nieuwe technologieën en digitale tools.
  • Ethiek en veiligheid
    Begrip van de ethische implicaties van digitale interacties en contentcreatie, inclusief auteursrecht, plagiaat, en online gedrag en het veilig gebruik van internet en digitale tools.
  • Data analyse
    Basiskennis van hoe data kan worden verzameld, geanalyseerd en geïnterpreteerd. En ook het gebruik van tools voor data-analyse en visualisatie. 

GenZ is een noodzaak

Wil je kunnen inspelen op de snel veranderende digitale omgeving? Dan zijn GenZ’ers, of ook wel young professionals, essentieel in jouw team. In een steeds meer digitaal gedreven wereld is digitale geletterdheid niet alleen een toegevoegde waarde, maar een noodzaak voor succesvolle marketing en communicatie. Het stelt jouw team in staat om effectiever te werken, beter in te spelen op consumententrends, en innovatieve en concurrerende campagnes te ontwikkelen. 

* Giant! – Intelligence Group 

Over de auteur

Managing Consultant SchaalX