Deze 5 skills maken jou een gewilde online marketeer

Door: Cheyenne Seraus 26-7-2017

Categorieën
:
Algemeen,

Het is geen geheim dat het online marketing landschap zich razendsnel blijft ontwikkelen. Mijn collega Jorick vertelde vorig maand al over de eigenschappen van online marketeers bij de 4 meest voorkomende profielen. Maar een brede set aan skills heb je ook absoluut nodig. Welke skills zijn daadwerkelijk van belang in deze dynamische markt? En hoe blijf jij je competitie voor? Op basis van de wensen vanuit onze opdrachtgevers en de (interim) vacatures die wij vervullen, hebben we voor jou 5 skills op een rijtje gezet die van jou een gewilde online marketeer maken (én tips om deze skills te blijven ontwikkelen)!

De T-shaped marketeer: een term die Jorick in zijn blog al uitlichtte. Basiskennis van diverse online marketing disciplines maakt je leven als ‘specialist’ een stuk makkelijker, omdat je zo een synergie weet te creëren met diverse middelen (en dat is wat opdrachtgevers willen). En hoe fijn is het dat je je naast je specialisme kunt blijven ontwikkelen? Daarnaast zorgt het ook voor meer inzicht in elkaars werkzaamheden binnen een team. Dit zorgt voor meer inleving en dus een betere samenwerking.

Want beslissingen maken op basis van je onderbuikgevoel is (hopelijk) zo verleden tijd! Super cliché: maar meten is weten. De basis van marketing, zowel online als offline, is het begrijpen van de doelgroep en data geven enorm inzicht in jouw doelgroep. Want het doorgronden van data zorgt voor de mogelijkheid om waardevol te communiceren met deze doelgroep. De kunst daarin is natuurlijk niet alleen het verzamelen van data, maar juist om deze data in te zetten voor het nemen van strategische beslissingen. Heb je inspiratie nodig? Ga dan naar de Big Data Expo op 20 en 21 september!

Als online marketeer hoef jij natuurlijk geen UX-expert te zijn. Maar hoe maak jij duidelijk kenbaar hoe een digitale klantbeleving eruit moet zien? En heeft UX niet enorm veel invloed op je SEO en content? Juist, dan is het toch wel erg handig als je basiskennis van UX in de pocket hebt en zo ook met een specialist op niveau kunt sparren. Houd vooral SCHAAL+ in de gaten, want nog dit jaar gaat het UX Design Talent Development Programma van start; wie weet kun jij tegen die tijd nog wat kennis meepikken uit de blogs van deze UX talenten!

Als online marketeer ben je vaak met diverse projecten tegelijk bezig en is het van belang goed overzicht te houden en gemotiveerd aan de slag te gaan. Jouw project management skills zijn dus erg van belang, juist binnen een omgeving waar scrum wordt gewerkt. Weten waar je prioriteiten liggen en het opdelen van je werk in diverse (kleinere) taken: dát is van belang. Niet voor niets hebben we het over skills (meervoud), want project management bestaat uit veel meer skills. Wil je weten welke? Lees dan dit artikel ‘7 Essential Project Management Skills’.

Zie content als een belangrijk onderdeel van je T-shaped kennis. Alhoewel er professionals zijn die contentmarketing meer als hype zien, geloof ik er heilig in. Robert Rose, content strateeg, zei niet voor niets: “Marketing en advertising zeggen dat je een rockster bent, content marketing laat zien waarom je er eentje bent”. Wij zien veel vraag naar content marketeers met basis UX kennis, die data savvy zijn en weten hoe zij SEO moeten inzetten. Wil jij deze skill verder ontwikkelen? Misschien is het Contentmarketing & Storytelling Event op 26 september dan wat voor jou!

Ben jij die online marketeer met deze skills? Mooi, onze opdrachtgevers (en wij) staan te springen om toppers zoals jij! Ik drink graag een kopje koffie met je! Je kunt me bereiken op cheyenne.seraus@schaalx.nl of 06 57 44 42 41. Cheyenne Seraus