De interimmarkt anno 2019

Door: Cheyenne Seraus 8-8-2019

Categorieën
:
Algemeen, Communicatie, Digital, Executive search, Marketing, Public,

Dagelijks worden wij gebeld door professionals die graag aan de slag gaan als zzp’er of aan het nadenken zijn over een bestaan als freelancer binnen het digital-, marketing- en communicatie vakgebied. Niet gek aangezien in het eerste kwartaal van 2019 voor het eerst het aantal zzp’ers net meer dan een miljoen aantikt. Hoe ziet de interimmarkt in digital, marketing en communicatie er halverwege 2019 uit? Hoe kijken wij als bureau hiernaar? En waar moet je als freelancer op letten?

Aantal freelancers
Op dit moment staan er ruim 8000 freelancers bij ons ingeschreven, waarin we een verdeling maken tussen marketing-, communicatie- en digital professionals. Hoewel een overgroot deel van onze kandidaten voornamelijk op senior en executive level opereren, merken we ook dat steeds meer jongeren zich inschrijven als freelancer. Vaak met de redenen om vrijheid te hebben en een kijkje te kunnen nemen in diverse keukens. Ook zien we dat door reorganisaties zwaardere managers zich bij ons melden om te starten als freelancer.

Marketing vs communicatie: de meest voorkomende functies
De afgelopen maanden ontvangen we ontzettend veel aanvragen op communicatie gebied. Denk aan interne communicatie, corporate communicatie en woordvoering. Vooral bij marketing merken we dat er veel concurrentie is voor een vacature. Waar tot voor kort de propositie marketeers nog ontzettend populair waren, merk je door het agile werken dat er juist meer vraag is naar product owners. De meest gevraagde profielen blijven de digital savvy medior interimmers, denk aan T-shaped online marketeers, content marketeers en data analisten. Verder zien we steeds vaker de vraag naar generalistische profielen in plaats van specialistische profielen.

Eigen positionering
Daarnaast merken we dat veel kandidaten worstelen met hun eigen positionering, doordat veel freelancers ontzettend brede ervaring hebben. Wij zien dit niet zozeer als een probleem: zolang je als professional je waarde en ervaring duidelijk kunt formuleren en weet te specificeren op een rol, én zolang jij je blijft ontwikkelen, dan zit je goed.

Tarieven
Die staan nog steeds onder druk. Begin dit jaar merkten we dat opdrachtgevers vooral vast personeel zochten en minder interimmers. Logisch ook, het gaat goed met de economie, organisaties willen investeren in mensen en hen voor een langere tijd vasthouden. Echter ligt er genoeg werk en is het niet altijd makkelijk om snel een geschikte kandidaat te vinden. Dan is een interimmer die meters kan maken juist erg welkom en dus werd ook de vraag naar interimmers steeds groter. Deze aanvragen kwamen vanuit corporates, maar ook steeds vaker vanuit groot mkb, die inmiddels ook de waarde inzien van interimmers en tevens over de financiële middelen beschikken. De schaarse profielen in de markt hebben de luxe om te kiezen. Helaas merken wij echter nog vaak dat de tarieven worden ingedeeld in specifieke schalen door hiring desks of procurement, waardoor geschikte kandidaten moeten kiezen voor een tarief dat onder hun normale tarief ligt enerzijds, of afzien van de opdracht anderzijds. 

Toch terug naar vast dienstverband
Er zijn vele doorgewinterde freelancers, die aan het interim bestaan hebben geproefd en nooit meer terug in loondienst willen. Maar juist door de grote concurrentie kiest een deel toch weer voor een vaste baan. Veiligheid en zekerheid door een vast salaris zijn redenen. Soms is het niet helemaal wat men ervan had verwacht. Of is het na een periode freelancen weer tijd om je voor een langere tijd te verbinden aan een organisatie voor een meerjarenplan of wil men echt weer onderdeel zijn van een team (ook al ervaren veel freelancers vaak onderdeel te zijn van een team). De Wet DBA speelt hier over het algemeen (nog) geen rol in, die staat tot in ieder geval januari 2020 in de koelkast.

Tips voor startende freelancers
Wanneer je kiest voor het ondernemerschap, kies bewust. Het moet niet alleen draaien om de vrijheid, eigen baas zijn en je uren flexibel in te richten. Nee je moet echt willen en durven te ondernemen. Daar horen risico’s bij, zorg daarom altijd voor voldoende buffer, want het kan even duren voor je kunt starten met je eerste opdracht, het kan gezien betalingstermijnen ook even duren voor je uitbetaald wordt en houd ook rekening met een potje voor later. Maar wat ook belangrijk is: netwerken, netwerken, netwerken. Oh ja en acquisitie, vooral als je nog geen naam hebt opgebouwd binnen je vakgebied. Heb geduld, werk hard aan je netwerk en wees je bewust van het feit dat bureaus zoals SchaalX je verder kunnen helpen. Helaas kunnen we niet altijd met iedereen een kop koffie drinken, maar weet dat de consultants en recruiters hun best doen om ten allen tijden de juiste match te maken en realistische tarieven te bieden. Vertrouw op hun expertise!

En nu.. afscheid?
Na drie ontzettend leuke jaren bij SchaalX, waarin ik niet alleen veel lol heb gehad met collega’s, maar ook met ontzettend veel plezier heb samengewerkt met interimmers en opdrachtgevers, heb ik besloten om een nieuwe weg in te slaan. Door mijn achtergrond als ondernemer, het marketingbloed wat nog steeds in mij stroomt en mijn ervaring die ik heb opgedaan bij SchaalX, weet ik zeker dat mijn hart ligt bij ondernemen en ondernemers, digital en het altijd willen helpen en adviseren. Ik heb dan ook onwijs veel zin om aan de slag te gaan als ondernemersadviseur bij de Kamer van Koophandel! Dus, dit was mijn allerlaatste blog als consultant bij SchaalX… Dank voor alle fijne contacten, gesprekken en ontmoetingen! Ik weet zeker dat ik jullie in de gaten blijf houden, jullie mij ook? Cheyenne Seraus