Dé marketing- en communicatietrends voor 2019

Door: Ment Kuiper 10-1-2019

Categorieën
:
Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing, Public,

Een nieuw jaar is van start gegaan. Een jaar waarin jij ongetwijfeld weer aan de slag gaat met nieuwe ontwikkelingen uit het vakgebied. Maar wat zijn nu eigenlijk de ontwikkelingen die dit jaar echt van belang zijn? De digitalisering van onze maatschappij zegt dat we enerzijds meer online zijn en aan de andere kant zien we ook een beweging die juist aangeeft dat we minder online zijn. Ment Kuiper, digital marketing coach bij SCHAAL+, zet voor jou de belangrijkste marketing- en communicatietrends voor 2019 op een rij.

Enkele waarnemingen op een rij:

Zoals je misschien opvalt, is dat in deze waarnemingen het gedrag van de mens telkens centraal staat. Op basis van de ontwikkelingen wil ik twee aspecten wat meer belichten.

De context is belangrijker dan content!
Afgelopen jaren is er veel aandacht geschonken aan content, de termen contentmarketing en contentstrategie, waren niet weg te denken uit een marketingplan of marketingstrategie. Bijzonder, omdat content al sinds mensenheugenis bestaat en zich niet kan voortbewegen zonder een medium. Vanuit dat perspectief wordt een medium weer ingezet op basis van een contactmoment met een andere persoon. In dat moment kiezen we voor de juiste boodschap (dat is dus content) op het juiste medium op het juiste moment. We hebben het dus eigenlijk over marketing of over een cross media marketing of communicatie aanpak. De komende jaren wordt de context waarin een marketing- en communicatiestrategie zich manifesteert steeds belangrijker. 

Bij het ontwikkelen van cross media communicatie of een marketingstrategie gaat het om een combinatie van:

Dat maakt dat het ontwikkelen van een cross media marketing strategie vanuit de context van de klant, doelgroep of persona moet worden geschreven. In een journey moet je namelijk de volgende inzichten betrekken:

Deze vier inzichten bepalen uiteindelijk, samen met de versterking van de kanalen en de verhaallijn, de context van een strategie. Die context wordt veel belangrijker dan de content nu is. Het vormt de basis voor succes. Wanneer we namelijk de ontwikkelingen in het mediaconsumptiegedrag er tegenover zetten:

Het combineren van de vele inzichten maakt dat het geheel aan factoren, de context, bepalend is voor het ontwikkelen van de strategie.

Ondernemen en generaties
Er is op dit moment veel aandacht voor de groep millennials. Op zich is het natuurlijk opvallend dat we nog praten over generaties of groepen, maar om niet meteen alle zogenaamde structuren en denkpatronen omver te gooien houd ik er even aan vast. De Y generatie zorgt ervoor dat we als marketeer anders moeten kijken naar de markt, de wijze van communiceren en de wijze van marketen van onze producten en diensten. De komende jaren zal die marketing- en communicatiestrategie blijven veranderen.

Ik wil echter de aandacht op een ander aspect leggen. De generatie Y is er al en gaat zelf werken in organisaties en ondernemingen. Dat betekent dat voor succesvol ondernemen die organisaties zich moeten aanpassen aan het gedrag en leven van millennials. Gemakkelijkste voorbeeld is dat mensen ergens niet meer 40 jaar werken. Maar een millennial zal niet alleen ergens niet 40 jaar werken, maar zal ook andere wensen hebben bij bijvoorbeeld de werkomgeving en arbeidsvoorwaarden. En wat denk je van de ontwikkeling van functies? Er is nagenoeg geen functie meer die lang standhoudt, dus door de veranderingen in het werkveld kun je beter praten over ‘rollen’. Een rol geeft in elk geval het gevoel dat deze dynamisch is en een functie hangt vaak vastomlijnd in een functiehuis. Wanneer ik verder kijk, dan zie ik dat de generaties na generatie Y al staan de trappelen. De periode tussen generaties wordt steeds korter. Het gedrag verandert sneller, dus een verandering van ‘generatie’ ook. Dat vraagt dan om een snellere aanpassing aan de omgeving. We moeten als ondernemers eerder en sneller onze processen en procedures aanpassen aan de volgende generaties.

Maar doen we het ook? Als ik terugkijk dan zie ik vanuit managementopleidingen dit onderwerp al langer op de agenda staan. Vanaf 2008 heb ik dit thema al aangesneden, samen met Arko van Brakel. Nu wordt het echter echt tijd om stappen te ondernemen:

Wat mij betreft zijn dit twee van de thema’s die veel meer aandacht vragen en die we ook veel meer aandacht moeten geven. Wil je meer lezen? Download dan Digital Insights 2019, een document waarin ik breder inga op de marketing- en communicatietrends voor 2019.

Over Ment Kuiper 
Ment is bedrijfskundige en marketeer met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van het ontwikkelen van marketing- en communicatiestrategie. Hiervoor heeft Ment het boek geschreven ‘Marketingplan op 1 A4’. Vanuit de interesse, belangstelling en vooral nieuwsgierigheid is Ment altijd op zoek naar de ontwikkelingen in het marketing- en communicatiewerkveld. Daaruit ontstaat dan het jaarlijks terugkerende Digital Insights. Ment werkt vanuit de ‘Marketing Coach’ voor verschillende opdrachtgevers waaronder SCHAAL+. Ment Kuiper