Tips voor het schrijven van jouw vacaturetekst

Door: Vivianne Breed 2-5-2019

Categorieën
:
Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing,

De zoektocht naar een nieuwe baan begint voor kandidaten vaak met Google zoekopdrachten, scrollen door jobboards of het bekijken van LinkedIn Jobs suggesties. Natuurlijk kan de kandidaat ook direct benaderd worden door een recruiter. In beide gevallen vormt de vacaturetekst een belangrijke bron van informatie die de interesse zou moeten wekken. En het schrijven van zo’n vacaturetekst moet je niet onderschatten, want je moet op meer punten letten dan je denkt. Wat komt erbij kijken en hoe zorg je dat jouw vacaturetekst sollicitanten oplevert? Dat lees je hier in mijn tips!  

Als je op zoek gaat naar nieuwe collega’s, is je eerste selectiemiddel de vacaturetekst. Bedenk bij het opstellen hiervan dat de vacature een visitekaartje van zowel de functie als het bedrijf is. Kandidaten scannen een vacaturetekst in een paar seconden. Het is dus belangrijk dat de vacature zowel aantrekkelijk geschreven is als een reëel beeld van de functie geeft. Of je nu als corporate recruiter werkt of als recruitment consultant bij een bureau; besteed aandacht aan het opstellen van de vacaturetekst. Hiervoor is het belangrijk dat je altijd (zelf) een intake doet met de desbetreffende manager om de functie door te spreken. Indien mogelijk is het ook verstandig om een directe collega uit het team te spreken. Zodra je alle benodigde informatie hebt, ga je aan de slag met schrijven. Maar waar moet je op letten?

Daarnaast wil je natuurlijk goed gevonden worden in Google. Voor een SEO-proof vacaturetekst begin je bij de vacaturetitel. Deze moet natuurlijk de lading dekken, maar denk hierbij ook na of mensen op deze titel gaan zoeken. ‘Bedrijfstovenaar’ en ‘retail ninja’ klinken natuurlijk aansprekend, maar kandidaten gebruiken deze woorden niet als zoektermen voor het vinden van een nieuwe baan. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die het zich wel kunnen permitteren om dit soort hippe termen te gebruiken, maar dit zijn vaak de bedrijven die weinig moeite hebben om veel sollicitanten aan te trekken en kunnen het zich daarom permitteren. Bij het kiezen van de vacaturetitel mag je afwijken van de interne benaming als dit beter de lading dekt. Gebruik verschillende zoekwoorden (waaronder het woord ‘vacature’) op meerdere plekken in je tekst en denk hierbij ook aan synoniemen. Vergeet bovendien niet je meta tags, zoals de titel en een Google description.

Hoeveel tijd hier in gaat zitten? De intake, het opstellen van de tekst en de terugkoppeling kosten ongeveer 4 uur van je tijd. Maar als je nog niet zo ervaren bent, raad ik zeker aan om er meer tijd in te steken. Die tijdsinvestering krijg je er daarna namelijk dubbel en dwars voor terug in de vorm van sollicitaties!

Heb jij een openstaande vacature en krijg je deze moeilijk vervuld? Of heb je simpelweg niet de tijd voor een kwalitatief goede werving & selectie procedure? SchaalX kan je hierbij helpen en uiteraard schrijven wij een wervende vacaturetekst. Meer weten? Stuur me dan een mailtje! Vivianne Breed