4 meest voorkomende marketingrollen en de verschillen hiertussen

Geschreven door Vivianne Breed op 25 Oct 2017
Categorieën: Algemeen

Al 10 maanden houd ik me bij SchaalX bezig met marketing en online rollen: ik adviseer opdrachtgevers over de invulling en schakel ons netwerk in om de best passende kandidaat aan de organisatie te koppelen. In die 10 maanden heb ik al heel wat rollen voorbij zien komen: maar waarin kunnen wij jou als organisatie helpen? Welke marketingrollen vullen wij dan in? En wat is nu precies het verschil tussen een product manager en een propositie marketeer? De vier marketingrollen die bij ons veel voorkomen licht ik voor jou graag uit!

  1. Product manager

De rollen product manager en propositie marketeer worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een duidelijk verschil tussen deze twee functies. De product manager is verantwoordelijk voor het product of het productportfolio en kent deze door en door. Hij of zij vertaalt marktkansen naar specificaties waar het product aan moet voldoen en optimaliseert de bestaande producten. Daarnaast houdt de product manager natuurlijk rekening met allerlei randvoorwaarden zoals wet- en regelgeving.

  1. Propositie marketeer

De propositie marketeer bedenkt hoe je een product of dienst in de markt zet, ook wel de propositie genoemd. Een propositie is een bewering of een belofte over het product (of dienst) naar de klant toe die toegevoegde waarde levert of een bepaald probleem oplost. De propositie marketeer weet welk sentiment leeft bij de doelgroep en vertaalt marktkansen en klantbehoeften naar proposities. Hij werkt vaak samen met de product manager.

  1. Product owner

Steeds meer organisaties richten hun organisatie op een agile wijze in. Een functie die je hierdoor vaker tegenkomt is die van product owner. Product owner is een rol binnen een scrum team. Scrum is een methode om agile te werken, waarbij wordt gewerkt met zelfsturende multidisciplinaire teams. De product owner is verantwoordelijk voor het opstellen van de product backlog. Dit is een lijst met taken (user stories) die uitgevoerd moet worden door het team. De product owner bepaalt de prioriteiten in dit proces en zorgt voor een gedeelde visie binnen dit team. Overigens bepaalt hij niet zelf hoe deze taken moeten worden uitgevoerd, dat wordt door het team zelf besloten. Om het nog leuker te maken; een propositie marketeer kan ook een product owner zijn.

  1. Database marketeer

Een veelgehoorde term de laatste jaren is data driven marketing. Een rol die hierdoor ook vaak voorbij komt, is die van database marketeer (of data analist, zoals het ook vaak wordt genoemd). Hoewel de inhoud van deze rol enorm verschilt per organisatie, is de database marketeer vaak de spil tussen IT en marketing. Hij of zij optimaliseert de bestaande database en verrijkt deze met data uit andere bronnen. Daarnaast analyseert hij de data die betrekking hebben op klantgedrag en vertaalt deze naar informatie voor marketingstrategieën en/of campagnes. In sommige organisaties bedenkt de database marketeer deze campagnes zelf, terwijl bij andere bedrijven dit door de marketingafdeling wordt gedaan.

Uiteraard is geen van bovenstaande rollen in beton gegoten, maar het geeft je wel een idee van de huidige marketingrollen en verantwoordelijkheden die wij bij SchaalX voorbij zien komen. Daarnaast is er ook altijd nog veel vraag naar de ‘gewone’ marketeer, maar die moet dan natuurlijk wel T-shaped zijn ;) Ben jij zoekend hoe je een bepaalde rol moet invullen? Dan mag je natuurlijk altijd contact opnemen om even te sparren, ik hoor graag van je!

  • Wil je meer weten over de meest vervulde online functies? Lees dan de blog ‘De meest vervulde online functies van dit moment’!
  • Wil je weten welke competenties de marketeer van nu nodig heeft? Houd dan onze website in de gaten, want binnenkort verschijnt hierover een nieuwe blog!

[bteaser]Vivianne Breed[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 13-10-2017 9:00
Jorick Merx
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Bekijk alle blogs
SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close