Ontwikkelingen in de zorg die jou een aantrekkelijke werkgever maken voor

Geschreven door Erik de Vogel op 4 Jun 2018
Categorieën: Algemeen, Executive search

Een jaar geleden schreef ik een blog over de aantrekkingskracht van de zorgsector op marketeers en communicatieprofessionals. Tijd voor een update, waarbij ik belicht aan wat voor specialisten in het vak de sector op dit moment de meeste behoefte heeft. Want hoe zorg je als werkgever in de zorg dat je aantrekkelijk bent voor de toptalenten in het vak?

Zingevingszoekers & pioniers 

Allereerst wil je natuurlijk weten: wie zijn die professionals die interesse hebben in de zorg? Wat opvalt is dat er veel belangstelling is bij kandidaten van buiten de sector, die de stap naar de zorg willen maken. Hierbij zijn grofweg twee categorieën te onderscheiden: 

  • Zingevingszoekers: in de eerste plaats is er de marketeer met een achtergrond in sales gedreven organisaties, die op zoek is naar zingeving en daarom belangstelling ontwikkelt voor de zorg.
  • Pioniers: de tweede categorie betreft vakspecialisten, die geïnteresseerd zijn in de kansen die de zorg vakmatig biedt. De opkomst van zorgmarketing is in volle gang en in de praktijk is het meestal nog pionieren. De pioniers in dit vak vinden dat erg aantrekkelijk.

4 expertisegebieden in zorgmarketing- en communicatie

Er is dus veel belangstelling voor de zorg, maar welke expertisegebieden zijn op dit moment het meest relevant voor jou als werkgever?  In mijn ogen zijn dat reputatiemanagement, digitale transformatie, arbeidsmarktcommunicatie en klantbeleving. 

  • Reputatie: uit het onlangs verschenen tweejaarlijkse Ziekenhuizen Merkenonderzoek, van Hendrik Beerda Brand Consultancy, komt naar voren dat academische en topklinische ziekenhuizen de sterkste merken zijn. Met de aantekening dat het sterkste merk op dit moment het Amsterdamse Kankerinstituut Antoni van Leeuwenhoek is. Een ander insight is dat nieuwe namen van gefuseerde ziekenhuizen slecht scoren. Dat ligt voor de hand, maar het weerhoudt bestuurders er kennelijk niet van ze door te voeren. Het is duidelijk dat er op het vlak van reputatiemanagement grote uitdagingen en kansen liggen in de sector. 
  • Digitale transformatie: het trendpaper van het Zorgmarketingplatform: Trends 2018 – Online marketing in de zorg geeft een overzicht van de belangrijkste online marketingtrends in de zorg. Het zijn er zomaar 15 en dat geeft aan dat de digitale transformatie in de zorg marketeers heel veel kansen biedt. Of het nu gaat om video, apps, VR, storytelling, community building, marketing automation: het gebeurt in de zorg en het gebeurt nú. 
  • Arbeidsmarktcommunicatie: Het personeelstekort is al jaren een van de grootste problemen in de zorgsector. Sluiting van afdelingen door tekort aan personeel is steeds vaker de harde realiteit. Employer branding en een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie zijn instrumenten om het tij te keren. Het Reinier de Graaf Gasthuis ontwikkelde een award winnend sollicitanten spreekuur en informele video’s om het gesloten karakter van het traditionele sollicitatieproces te doorbreken en laat zo zien dat het open staat voor innovatieve manieren van communicatie.
  • Onderscheidende klantbeleving: In het fragment: ‘What’s the patients name’ uit de film Patch Adams, laat Robbin Williams op subtiele manier zien dat het vaak nog schort aan aandacht voor het patiëntperspectief. Waar de kwaliteit van zorg als min of meer vanzelfsprekend wordt gezien, ligt er voor marketeers een open speelveld om patiënt journeys te ontwikkelen en te bouwen aan een onderscheidende klantbeleving.  

Openstaan voor vernieuwing 

Het afgelopen jaar is het portfolio van SchaalX in de zorg flink uitgebreid met onder meer het Diakonessenhuis, Fivoor (een nieuw merk binnen de GGZ) en brancheorganisaties als LHV en NHG. In meer of mindere mate lag de behoefte in de bemiddelde functies vooral op de 4 genoemde expertisegebieden. Het geeft aan dat de sector openstaat voor vernieuwing en behoefte heeft aan bouwers. De belangrijkste les die ik je uit eigen wervingservaring kan meegeven, is dat marketing- en communicatieprofessionals waarde hechten aan twee zaken als ze in de zorg aan de slag gaan: is er voldoende ontwikkeling gaande op marketing en communicatiegebied, maar nog belangrijker, staat de organisatie daadwerkelijk open voor advies?

Wil je meer weten hoe je de beste marketing- en communicatieprofessionals aan jouw organisatie kunt binden? Dan mag je me zeker een berichtje sturen: erik.devogel@schaalx.nl! [bteaser]Erik de Vogel[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 20-8-2018 10:00
Victor Groothoff
Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in onze