Werken bij een organisatie met maatschappelijk belang: NederlandSchoon

Geschreven door Marit Berghout op 22 Jun 2017
Categorieën: Algemeen

NederlandSchoon, de naam zegt het al: de stichting die zich inzet voor een schoner Nederland (door bestrijding zwerfafval). Door bredere samenwerkingen groeide NederlandSchoon het afgelopen jaar flink. SchaalX mocht dankzij deze groei de bemiddeling verzorgen voor de projectleider communicatie. In het gloednieuwe kantoor in Den Haag spraken wij met de opdrachtgever Vincent Breedveld, programmamanager, over zijn visie op de arbeidsmarkt en hoe het is om te werken bij NederlandSchoon.

Wat doet NederlandSchoon en wat is jouw rol?
“NederlandSchoon wil zwerfafval voorkomen en bestrijden. Dat doen we door samen te werken met iedereen die hier invloed op heeft: gemeenten, bedrijven, bewoners. Die mensen noemen wij Supporters van Schoon. Wij verbinden partijen, delen kennis en organiseren acties. Ik ben als programmamanager verantwoordelijk voor de publieksactivaties, samenwerkingen met bedrijven en gemeenten, en het werven van nieuwe Supporters van Schoon.”

Is het tegenwoordig ‘hip’ om bij een organisatie te werken met een maatschappelijk belang?
“Ik kan alleen spreken vanuit mijn ervaring bij NederlandSchoon. Maar het willen bevorderen van verduurzaming is absoluut geen modegril. Maatschappelijk belang is steeds vaker een voorwaarde bij het vinden van de ideale baan. We leren tegenwoordig al van jongs af aan hoe we met de wereld moeten omgaan. Daar worden we ook mede door klimaatverandering op gewezen. Jonge mensen zijn zich steeds bewuster van de eigen verantwoordelijkheid en zien dat ze het verschil kunnen maken.”

Welke eigenschappen en kennis moet je meebrengen om te werken binnen een communicatiefunctie zoals bij NederlandSchoon?
“Wij zijn een plat gestructureerde organisatie met veel projectleiders. Dat betekent dat je zelfstandig moet kunnen werken, je eigen projecten moet kunnen managen en inhoudelijk invulling hieraan kan geven. Eigen initiatief en creatieve inbreng worden gewaardeerd. Bij ons krijg je dan echt de ruimte.”

Zie jij veranderingen in jouw vakgebied waar we als communicatieprofessional rekening mee moeten houden?
“Binnen de communicatieafdeling is steeds meer behoefte aan specialisten, waar voorheen de communicatiefunctie generalistischer was. Natuurlijk is digitalisering steeds belangrijker geworden voor de interactie met Supporters van Schoon (online, social, webshop etc.), maar daarnaast is het ook heel belangrijk dat we met acties zichtbaar zijn op straat en in pers of media (PR expertise).”

Heb je tips voor kandidaten die in de toekomst graag bij NederlandSchoon zouden willen werken?
“Motivatie is het allerbelangrijkste. Ga na waarom je hier zou willen werken, wat je wilt betekenen en waarom dit bij je past. Kennis over het onderwerp komt wel, het begint met de waarom-vraag.”

Tot slot nog een aantal stellingen. Twee kandidaten met verschillende eigenschappen en jij moet kiezen voor welke kandidaat je gaat:

  • Affiniteit met het milieu of kennis over het milieu? – Het begint volgens mij altijd met affiniteit voor een bepaald onderwerp, de kennis vergaar je vervolgens vanzelf.
  • 5 jaar werkervaring in commerciële communicatierol of net afgestudeerd en stage gelopen bij Greenpeace? – Ervaring is een belangrijke randvoorwaarde als je zelfstandig aan de slag moet.
  • Iemand met 3/7 gevraagde eigenschappen en een steengoede motivatie of iemand met 6/7 gevraagde eigenschappen en een standaard motivatie? – Moeilijke keuze, maar motivatie is veelzeggend, dus dan ga ik toch voor de eerste.

Wil je meer weten of NederlandSchoon of het Supporter van Schoon initiatief? Neem dan kijkje op www.nederlandschoon.nl en www.supportervanschoon.nl. [bteaser]Marit Berghout[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 13-10-2017 9:00
Jorick Merx
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Bekijk alle blogs
SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close