Amazon Echo vs Google Home: zo kun jij als digital marketeer voorop lopen in de ontwikkeling

Geschreven door Vivanne Breed op 25 Apr 2018
Categorieën: Algemeen

Als consultant bij SchaalX ben ik dagelijks in gesprek met kandidaten die mogelijk een nieuwe stap gaan zetten in hun (digital) marketingcarrière. Innoveren en inspelen op nieuwe trends zijn doelen die vrijwel elke kandidaat heeft. De ontwikkeling die in mijn ogen enorme mogelijkheden gaat bieden voor marketeers, is de opkomst van speakers zoals Amazon Echo en Google Home. Maar wat kan de Nederlandse digital marketeer hiermee? Om dat te ontdekken, nam ik de proef op de som en testte ik beide. 

In Nederland zijn ze nog in opkomst, maar in Amerika lopen veel mensen er al weg mee: slimme speakers. Met deze speakers kun je door middel van spraakbesturing verschillende apparaten in huis besturen, zoals je lampen, de thermostaat, het voorlezen van het nieuws en natuurlijk muziek afspelen. De meest bekende speakers zijn Google Home en Amazon Echo (Alexa). Het nut van deze apparaten? Gewoon om het leven een stukje makkelijker te maken. En waar iets nieuw is, wil jij als digital marketeer zijn: want hoe mooi zou het zijn als je via deze speakers straks ook een bestelling op jouw webshop kunt doen? Daar wil je natuurlijk als eerste bij zijn. 

Amazon Echo vs Google Home

De Amazon Echo is sinds 2014 op de markt en maakt gebruik van de stem ‘Alexa’. Dit apparaat was de eerste smart speaker en wordt op dit moment het meest verkocht. Amazon Echo ondersteunt van alle speakers tot nu toe veruit de meeste third-party diensten. Nadeel is wel dat deze speaker zich het meeste op Amerika focust en vaker dan Google Home de commando’s niet juist interpreteert.

Google Home is beschikbaar sinds 2016 en werkt natuurlijk perfect met alle diensten van Google, zoals de zoekmachine en de Chromecast. Dit apparaat spreek je simpelweg aan met “Hey Google”. Omdat Google Home gebruikmaakt van de zoekmachine van Google is dit apparaat erg goed in het beantwoorden van vragen over bepaalde feitjes. Hoewel Google minder skills heeft dan Amazon Echo, gaat dit apparaat wel binnenkort de Nederlandse taal ondersteunen. 

 

Amazon Echo

Google Home

Winnaar

Prijs

€100,-

€160,-

Amazon Echo

Marktaandeel V.S.

65% 

30%

Amazon Echo

Third party ondersteuning

20000

2000

Amazon Echo

Geluid

+

-

Amazon Echo

Beantwoorden vragen

-

+

Google Home

Nederlandse woorden herkennen

-

+

Google Home

Ondersteuning IFTTT

-

+

Google Home

Netflix

-

+

Google Home

YouTube

-

+

Google Home

Op dit moment wordt bij beide apparaten nog niet de Nederlandse taal ondersteund. Alle spraakcommando’s moet je nu nog geven in het Engels. Daarnaast moet alle apparatuur die je ermee wilt koppelen dit wel ondersteunen. Je moet hiervoor dus redelijk investeren in een nieuwe inboedel. Alleen voor je verlichting in huis ben je al snel € 2000,- verder. 

In Amerika heeft inmiddels al 20% van de bevolking een speaker thuis staan. Grote kans dat Nederland hierin gaat volgen. Voor bedrijven is het natuurlijk noodzakelijk om te zorgen dat hun producten compatibel zijn en aangestuurd kunnen worden door deze apparaten. Daarnaast brengt dit natuurlijk ook een hele andere discussie op gang: hoe gaan deze apparaten om met onze data en dus onze privacy? Een discussie die nu al speelt, maar in de toekomst nog belangrijker gaat worden.

Wat betekent dit voor digital marketeers?

Zonder twijfel zal Google Home je stimuleren zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Daarnaast maakt Google voor feitelijke waarheden veel gebruik van Wikipedia. De vindbaarheid, snelheid en waarde van jouw website zullen dus ook voor Google Home op orde moeten zijn. Bij Amazon Echo wordt het bovendien mogelijk om een bestelling op Amazon.com te doen, dus natuurlijk wil jij dat jouw producten hier te vinden zijn. En welke mogelijkheden er nog meer zijn? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, maar dat het veel mogelijkheden biedt, daar ben ik van overtuigd. Stiekem kan ik niet wachten tot alles in mijn huis connected is! 

Wil je meer weten over trends binnen digital marketing die in jouw werk relevant zijn? Ik vertel je er graag meer over! Je kunt me mailen op vivianne.breed@schaalx.nl. [bteaser]Vivianne Breed[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 9-5-2018 16:15
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-4-2018 11:00
Ilse van den Hoven
Gepubliceerd op 16-4-2018 15:50
Cheyenne Seraus
Bekijk alle blogs
"Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in onze privacyverklaring "