“Functie van fondsenwerver is overbodig”

Geschreven door Josien Leyer op 18 Jul 2017
Categorieën: Algemeen

De geefcultuur in ons land verandert: Nederlanders zijn steeds minder gul. Daarnaast moeten goede doelen en stichtingen zich in deze open en doorzichtige maatschappij vaak meer inzetten om geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te waarborgen. Dit vraagt om een andere aanpak om mensen te overtuigen zich aan jouw organisatie te verbinden. Vormen van fondsenwerving die voorheen zijn vruchten afwierpen, moeten vandaag de dag misschien anders worden ingezet. Duidelijk is dat de verandering van het gedrag van mensen een verandering van fondsenwerving noodzakelijk maakt. Daarom bespraken wij met SchaalX tijdens onze executive lunch met een select gezelschap managers en marketeers de status van fondsenwerving anno 2017. De lessen die we hieruit trokken? Dat lees je hier! 

Het recent verbouwde Singer Laren was het decor voor onze executive lunch onder leiding van algemeen directeur Evert van Os. Deze culturele stichting is een mooi voorbeeld van innovatie van fondsenwerving: 61 jaar geleden gesticht op Amerikaanse leest met weinig subsidie, maar met veel supporters en donateurs. Zeer recent heeft Singer haar theater vervangen met meer dan 11 miljoen euro aan donaties. Terwijl de bouw nog in volle gang was, werden wij als eerste groep ontvangen in een van de mooie kamers van het Singer: de kamer met de zwaantjes. 

Verantwoordelijkheid bij directie
Wie is er binnen een organisatie eigenlijk verantwoordelijk voor fondsenwerving? Duidelijk werd dat dit met name de verantwoordelijkheid is van directie en bestuurders. Evert is zelfs van mening dat de functie van fondsenwerver overbodig is: het Singer heeft dan ook geen fondsenwerver in dienst, want Evert trekt zelf deze kar. Zijn succesvolle opbrengst voor het nieuwe theater heeft hij te danken aan zijn eigen inzet: zelf het gesprek aangaan met donateurs en verbindingen leggen. De belangrijkste eigenschap om dit doen is volgens hem brutaal zijn en vragen. Hierbij is het van belang dat je de connectie en verbinding opzoekt met je gesprekspartner en doelgroep. Uiteraard kan de fondsenwerver wel degelijk een belangrijke rol vervullen, met name als het gaat om een faciliterende rol naar de directie toe: de persoon die de coördinatie heeft en strategie bepaalt, maar waarbij de directie het gezicht is richting de donateurs.

Kleine donateurs verwachten meer
De grote donateurs verwachten niet veel terug van een organisatie: naast wellicht een naambordje of vermelding zijn er ook veel donateurs die bij voorkeur anoniem blijven. De kleine donateurs verwachten veel meer terug en juist hier ligt de uitdaging voor veel fondsenwervers. Deze donateurs verwachten een beleving in ruil voor hun gift, van het beklimmen van de hoogste bergtop tot en met een exclusief avondje uit. Voor veel van deze gevers maakt het niet veel uit waar ze aan doneren, dit wordt namelijk veelal bepaald door het evenement dat er tegenover staat. Bij deze doelgroep is het van belang om hen aan je te binden en hen te blijven boeien.

Segmentatie en verbinden
Het succes van fondsenwerving is een combinatie van een van de belangrijkste pijlers van marketing, namelijk segmentatie en het maken van de verbinding. Spreek je doelgroep aan in zijn eigen taal, maak de connectie en probeer deze doelgroep vervolgens aan je organisatie te binden. Kijk goed wie in de organisatie welke doelgroep het beste kan aanspreken en betrek voor de beste kans van slagen zowel directie als bestuurders. Maak gebruik van elkaars netwerk: je hebt maar één keer de kans voor een eerste indruk. Hoewel de de grote gevers relatief minder terug verwachten van hun gift dan de kleine gevers, van beide is een organisatie echter wel afhankelijk. Investeren door te segmenteren en te verbinden, dat is waar het om gaat bij fondsenwerving anno 2017.

[bteaser]Josien Leyer[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 8-12-2017 13:20
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 29-11-2017 9:30
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 24-11-2017 13:15
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 8-12-2017 13:20
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 29-11-2017 9:30
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Bekijk alle blogs
SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close